Bhut Jolokia



Eller Ghost chili som jag kallar det... 2006 bekräftades den av guinness world records som den
starkaste chilin i världen med 1 001 304 scoville-enheter. Nu tror jag inte att denna chili fortfarande har
rekordet. Men den är ca 400 gånger starkar än Tabascosås.

Vet inte om jag skrivit om det förut?? Men förra sommaren så fick jag av en kompis två små Bhut Jolokia
frön. Han och en annan kompis hade köpt dom på ebay tror jag. Och när jag fick syn på hans plantor så
ville jag absolut testa att odla jag med. Ett tag så trodde jag inte att det skulle komma upp något ur jorden.
Men efter lite tid så kom båda upp och nu är dom ganska stora =) Ännu gladare blev jag för någon dag sen
då jag insåg att dom nog kommer att börja blomma. Jag som inte ens har haft lampor till dom (dom ska ha
ca 14 timmars solljus har jag för mig). Och inte heller har jag gett någon näring. Men nu förväntar jag mig
inte heller att det ska komma frukt, även om det hade varit roligt =) Dock så ska man tydligen ha
skyddshandskar och skyddsglasögon om man ska handskas med frukterna så det kanske är lika bra att det
inte kommer några hehe..

Men idag såg jag att mina plantor blivit sjuka =( så nu pågår värsta räddningsaktionen här hemma och jag
hoppas verkligen att jag lyckas hålla dom i liv!!









Kommentarer
Postat av: Valentina

what wonderful peppers ... I have now on the balcony, too, peppers and a bit capricious. Thank you.

2012-05-23 @ 09:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0